Ako vytvorili omšu Novus ordo | 1. časť

Yves Chiron

Postupné reformy Druhého vatikánskeho koncilu, ktoré priniesli inštrukcie zo septembra 1964 a mája 1967, otvorili cestu k všeobecnej reforme omše. Položili jej základy v dvoch prechodných fázach. Úplne nový obrad omše bol určený na prípravu od samého začiatku Consilia [Rady pre implementáciu Konštitúcie o posvätnej liturgii]. Počas piateho plenárneho zasadania v apríli 1965 (zúčastnilo sa na ňom 20 členov a 41 expertov) sa otvorila možnosť úpravy omšového kánonu. Ako však neskôr priznal sám arcibiskup Bugnini, veľmi široká väčšina členov a konzultorov bola toho názoru, že sa tohto „úctyhodného dokumentu“ nesmie dotknúť.

Prvý kompletný návrh nového Ordo Missae bol pripravený na šieste plenárne zasadanie (18. – 26. októbra 1965). Predložil ho relátor desiatej skupiny Mons. Wagner. Bola to príležitosť na dva „experimenty“, ktoré sa konali v kaplnke Inštitútu „Maria Bambina“: prvý v taliančine 20. októbra, druhý vo francúzštine 22. októbra. Obe slávenia tejto „normatívnej“ omše, ako ju nazvali, sa uskutočnili za zatvorenými dverami v prítomnosti členov Konzília, ktorí sa potom mohli podeliť o svoje dojmy v jednej zo zasadacích miestností inštitútu. Pavol VI. mal v súvislosti s touto reformou Ordo Missae určité obavy. Pri troch rôznych príležitostiach (25. októbra 1965, 10. decembra 1965 a 7. marca 1966) nechal svojho štátneho sekretára kardinála Cicognaniho adresovať kardinálovi Lercarovi oficiálne listy, v ktorých odporúčal obozretnosť a vyhradenie si akéhokoľvek rozhodnutia týkajúceho sa „akýchkoľvek možných zmien navrhovaných pre obrad slávenia Božskej obety.“

Dňa 20. júna 1966 kardinál Lercaro predložil Pavlovi VI. revidovaný prvý návrh novej omše. Pápež chcel dve dôležité zmeny:

  • Súčasná anafora [rímsky kánon] má zostať nedotknutá; mali by sa skomponovať dve alebo tri ďalšie anafory, alebo by sa mali hľadať v existujúcich textoch, ktoré by sa mohli používať počas určitých vymedzených období.

  • Kyrie by sa malo zachovať, keď sa nehovorí Gloria; keď však liturgia predpisuje Gloria, Kyrie by sa malo nahradiť inou kajúcou modlitbou.

Následne subkomisia konzília pripravila tri nové anafory (alebo eucharistické modlitby). Dve boli nové kompozície, zatiaľ čo tretia (ktorá sa stala druhou eucharistickou modlitbou v novom Ordo Missae) bola inšpirovaná anaforou svätého Hypolita.

Arcibiskup Bugnini neskôr priznal, že jedna z týchto nových eucharistických modlitieb (ktorá sa stala štvrtou eucharistickou modlitbou) bola zostavená narýchlo, „akousi nútenou prácou“. Konzultant tejto subkomisie, otec Bouyer, dal rovnaký opis (nie bez humoru a irónie) pre zloženie druhej eucharistickej modlitby, ktorú pripravil s Domom Bottem, slávnym odborníkom na Hippolita. Musel ju zostaviť narýchlo, v priebehu dvadsiatich štyroch hodín:

„Medzi nevyberavo archeologizujúcimi fanatikmi, ktorí chceli z Eucharistickej modlitby vyhnať Sanctus a príhovory tým, že by Hypolitovu Eucharistiu vzali takú, aká je, a tými ostatnými, ktorým bola ukradnutá jeho údajná Apoštolská tradícia a chceli preplátenú omšu, sme boli s Domom Bottem poverení opraviť jej text s cieľom vložiť tieto prvky, ktoré sú určite dosť starobylé – do nasledujúceho rána! Našťastie som objavil, ak nie v texte samotného Hypolita, tak určite v texte v jeho štýle, výstižnú formulu o Duchu Svätom, ktorá by mohla poskytnúť prechod typu Vere Sanctus ku krátkej epikléze. Zo svojej strany Botte vytvoril príhovor hodný skôr Paula Rebouxa „Na spôsob...“ než jeho skutočnej učenosti. Napriek tomu si nemôžem znovu prečítať túto nepravdepodobnú skladbu bez toho, aby som si spomenul na terasu kaviarne v Trastevere, kde sme museli dokončiť našu úlohu, aby sme sa s ňou objavili pri Bronzovej bráne v čase, ktorý nám naši majstri stanovili!“

V tomto čase vzniklo deväť nových prefácií, z ktorých sa zachovalo osem. Otec Bouyer ich vidí v pozitívnejšom svetle: „Jediným prvkom, ktorý si nezaslúži kritiku, bolo obohatenie tohto nového misála, ktorého sa mu dostalo najmä vďaka obnoveniu veľkého počtu nádherných prefácií prevzatých zo starých sakramentárov.“

Experimentálna omša na synode v roku 1967

Nová omša v dokončenej podobe bola predstavená približne 180 kardinálom a biskupom na synode vo Vatikáne v roku 1967. Táto prvá pokoncilovej synoda sa mala zaoberať viacerými témami: revíziou Kódexu kanonického práva, doktrinálnymi otázkami a liturgickou reformou. Kardinál Lercaro 21. októbra predložil zhromaždeným kardinálom a biskupom správu, v ktorej opísal novú štruktúru omše a zmeny, ktoré sa do nej zaviedli, ako aj reformu Božského ofícia. Páter Bugnini 24. októbra celebroval „normatívnu“ omšu pred synodálnymi otcami v Sixtínskej kaplnke. Pavol VI. sa však na tomto slávení nezúčastnil pre „indispozíciu“.

Okrem zmien, ktoré platili už od Inštrukcií z rokov 1964 a 1967 (omša celebrovaná tvárou k ľudu v taliančine vrátane kánonu, menej pokľaknutí, znamení kríža atď.), „normatívna“ omša, ktorú páter Bugnini celebroval s veľkým chórom, obsahovala ďalšie nové prvky: dlhšiu liturgiu slova (celkovo tri čítania), pozmenené ofertórium, novú eucharistickú modlitbu (tretiu) a veľké množstvo hymnov.

Počas štyroch generálnych kongregácií venovaných liturgii (21. – 25. októbra) kardináli a biskupi predniesli mnoho pripomienok k tejto „normatívnej“ omši a k liturgickej reforme všeobecne. Celkovo sa k tejto téme vyjadrilo 63 kardinálov, biskupov a generálnych predstavených reholí a ďalších devätnásť predložilo písomné pripomienky. Názory sa rôznili. „Zo 63 rečníkov,“ uviedol otec Caprile, „36 výslovne vyjadrilo, a to tými najvrúcnejšími, najnadšenejšími a najbezvýhradnejšími slovami“, svoj súhlas s prebiehajúcou reformou a jej výsledkami. Niektorí biskupi si dokonca želali ďalšie zmeny, ako napríklad možnosť prijímať sväté prijímanie na ruku, možnosť používať na prijímanie obyčajný chlieb, prípravu osobitnej omše pre mládež atď.

Všeobecný tón však bol skôr opatrný, ak nie rezervovaný či dokonca kritický. Anglicky hovoriaci biskupi sa stretli v Anglickom kolégiu, aby definovali spoločný postoj k „normatívnej“ omši. Na synode 25. októbra vystúpil kardinál Heenan, westminsterský arcibiskup, aby obvinil Consilium z technicizmu a intelektualizmu a vyčítal mu nedostatok pastoračného zmyslu. Ešte významnejšie v tom zmysle, že zazneli od najvyššej autority v Cirkvi po pápežovi, boli slová kardinála Cicognaniho, štátneho sekretára, ktorý v ten istý deň žiadal ukončiť liturgické zmeny, „aby veriaci neboli zmätení.“

Počas diskusií o liturgii boli účastníci dvakrát vyzvaní, aby vyjadrili svoj názor prostredníctvom hlasovania. Dňa 25. októbra odpovedali na štyri otázky, ktoré položil osobitne Pavol VI.: o troch nových eucharistických modlitbách, o dvoch zmenách vo formule konsekrácie a o možnosti nahradiť Nicejsko-konštantínopolské vyznanie viery Apoštolským vyznaním viery. Ďalších osem otázok bolo položených 27. októbra, najmä o normatívnej omši a o návrhu Božského ofícia.

Odhliadnuc od podrobnej analýzy týchto dvanástich hlasovaní je pozoruhodné, že pri polovici z nich (dve zo štyroch pápežových otázok a štyri z ôsmich zvyšných) sa nedosiahla požadovaná dvojtretinová väčšina. Hlasovalo 187 osôb; dvojtretinová väčšina bola teda 124 osôb. V prípade niektorých hlasovaní bol súčet hlasov od nej vzdialený, pričom non placet (proti) a placet juxta modum (schválenie pod podmienkou úprav) mali široký odstup. Napríklad pokiaľ ide o zrušenie slovného spojenia Mysterium fidei v konsekračnej formule, bolo len 93 placet. Ešte veľkolepejšie bolo odmietnutie bezvýhradného schválenia všeobecnej štruktúry normatívnej omše: 71 placet; 43 non placet; 62 placet juxta modum; 4 sa zdržali hlasovania.

O niekoľko mesiacov neskôr otec Bugnini priznal konzultorom a členom Konzília, že „odpoveď biskupov nebola jednomyseľná. Hlasovanie na synode bolo do istej miery v rozpore s tým, čo si želalo Consilium [contro il 'Consilium'].“

Lercarovo „zosadenie“

Toto verejné odmietnutie práce Konzília bolo jednou z príčin, ktoré viedli k zosadeniu kardinála Lercara. V auguste 1966 kardinál Lercaro, ktorý sa blížil k vekovej hranici 75 rokov stanovenej pre biskupov a kuriálnych úradníkov, predložil pápežovi svoju rezignáciu. Pavol VI. ho požiadal, aby pokračoval vo funkcii bolonského arcibiskupa aj predsedu Konzília. Napriek tomu Pavol VI. vymenoval v júni 1967 za koadjútora v bolonskej arcidiecéze jedného zo svojich blízkych spolupracovníkov, biskupa Poma.

Potom, pre kardinála nečakane, Pavol VI. 9. januára 1968 napísal Lercarovi, že prijíma jeho rezignáciu z konzília. Pápež mu 27. nasledujúceho dňa poslal zástupcu, ktorého úlohou bolo zabezpečiť rezignáciu kardinála arcibiskupa [z Bolonského stolca], ktorú ten s ťažkým srdcom podal 12. februára.

Jeden z Lercarových blízkych spolupracovníkov, don Lorenzo Bedeschi, prezentoval túto dvojitú rezignáciu ako „deštitúciu“, zosadenie. História tento názor v podstate prijala. K tejto dvojitému zosadeniu viedli rôzne dôvody: kardinál Lercaro mal kontroverznú pastoračnú politiku v Bologni, väzby na komunistické vedenie mesta (súhlasil s tým, aby sa stal „čestným občanom“), jeho apel proti americkému bombardovaniu vo Vietname. Spochybňované však bolo aj jeho riadenie liturgickej reformy. V roku 1967 ohlasy spojené s Casiniho pamfletom a kritika vznesená na „normatívnu“ omšu vyniesli na svetlo sveta odpor voči práci Konzília, ktorého bol od roku 1964 predsedom.

Dá sa teda povedať, že Pavol VI. sa začiatkom roka 1968 pokúsil získať späť kontrolu nad liturgickou reformou. Tak ako oficiálne prijal rezignáciu predsedu Konzília, súčasne požiadal kardinála Larraonu, aby odstúpil z Kongregácie pre obrady. V ten istý deň sa jej predsedom, ako aj novým prefektom Kongregácie pre obrady, stal kardinál Gut, benediktínsky mních, ktorý už bol členom Konzília. Táto dvojitá nominácia predznamenala zlúčenie týchto dvoch organizmov, ku ktorému malo dôjsť nasledujúci rok. Pavol VI. však stále plne dôveroval Bugninimu. Počas audiencie, ktorá nasledovala po Lercarovej rezignácii, Pavol VI. povedal Bugninimu: „Teraz ste zostali sám. Vyzývam vás, aby ste boli veľmi trpezlivý a veľmi rozvážny. Ešte raz vás ubezpečujem o svojej plnej dôvere.“ Páter Bugnini odpovedal: „Svätý Otče, reforma bude pokračovať dovtedy, kým si Vaša Svätosť zachová túto dôveru. Len čo sa oslabí, reforma sa zastaví.“

Preložené z churchlifejournal.nd.edu

Previous
Previous

Ako vytvorili omšu Novus ordo | 2. časť

Next
Next

Svätý Filip Neri: patrón tradicionalizmu